در 11 ماه نخست سال گذشته نزدیک به 720 میلیارد تومان صرف واردات خودرو و قطعات خودرو از کشور چین شد.

گروه اقتصادی مشرق -بر اساس آمار گمرک، در 11 ماه نخست سال گذشته مجموعا 2 میلیون و 283 هزار قطعات خودرو و خودرو از کشور چین به ایران وارد شد ،که ارزش ریالی این حجم واردات، 720 میلیارد تومان و ارزش دلاری آن 300 میلیون دلار بوده است که اگر واردات قطعه از کره جنوبی را هم به این مقدار اضافه کنیم ،رقمی بیش از هزار میلیارد تومان خواهد شد.

مقایسه ارقام ریالی و دلاری واردات خودرو و قطعات خودرو نشانگر آن است که ارز مرجع برای واردات این اقلام، 2400 تومان حساب شده است. این در حالی است که ارز آزاد حدود 3 هزار تومان است.

در میان انواع خودروهای سواری وارداتی از چین، نام‌هایی چون گويت وايل هاول H6، جک  suv، جيلي، لیفان،  MG، هايما،و انواع مدل‌های چری به چشم می‌خورد.

چشم بادامی ها بازار خودروی ایران را تسخیر می کنند

روند رو به رشد واردات خودروهای چینی در ماه‌های اخیر که عبور و مرور آنها در کوچه و خیابان نیز بیشتر از قبل به چشم می‌خورد، در حالی است که کیفیت این خودروها نسبت به خودروهای ساخت داخل، برتری قابل ذکری ندارد و خودروهای چینی صرفا دارای طراحی‌های زیبا هستند.

وضعیت واردات قطعات خودرو از چین، بسیار نگران‌کننده‌تر از واردات خودروی سواری است. در حالی که قطعه‌سازان داخلی با مشکل تولید روبرو بوده و اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند، واردات انبوه قطعات ساده خودرو از چین، نشانه غفلت از تولید ملی در این بخش است.

بدون تردید تولید قطعاتی چون پوسته سپر-گلگير-سيني -درب -زه -دياق سپر-دياق سپر دياق سپرجلو-ميل فرمان -لاستيک دوربادگير-رکاب-رام سپر-کاور-کمک فنر-شيلنگ رادياتور-لوله هواکش-گل پخش کن -لوازم سپر-شبرنگ سپر-روکش سپر-کمک فنر-زه -لنت ترمز-جلوپنجره -شاتون -آرم -شيشه آينه-شلگيروقاب  فن-قاب ستون سپر-فشنگي آب -لنت ترمز-کفي -آينه –فلاپ-لوله هواکش -سرپر-سيني جلو-دسته موتور-ليول دنده -موجگير-طبق -دوشاخ کلاچ –گردگيرپلوس، نیازمند تکنولوژی خاصی نیست که تولیدکنندگان داخلی از آن بی‌بهره باشند و کشور نیازمند واردات این قطعات از چین باشد.

چشم بادامی ها بازار خودروی ایران را تسخیر می کنند

از آنجا که رئیس دولت یازدهم پیش از این با کنایه نتیجه عملکرد دولت دهم را اشتغالزایی برای کارگران چینی خوانده بود، انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول در دولت یازدهم به روند رو به رشد واردات خودرو و قطعات خودرو از کشور چین، پایان دهند تا اشتغالزایی برای کارگران داخلی در بخش قطعه‌سازی خودرو، رونق بگیرد.

گفتنی است اوایل سال گذشته محمدرضا نجفی‌منش عضو انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در چین 170 شرکت خودروساز فعال هستند، هشدار داده بود که بازار خودروی چین با مازاد تولید 10 میلیون دستگاه خودرو مواجه خواهد بود و در این شرایط که پول نفت ایران در چین است و تمام فشارها بر این است که واردات خودرو از چین صورت گیرد.

چشم بادامی ها بازار خودروی ایران را تسخیر می کنند
"فروش اقساطی انواع خودرو چینی در بازار"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    خوبه مرغ سیاه چینی باخودرو های چینی با قلیانهای چینی و با زیراندازهای چینی و با بشقابهای چینی روز طبیعت چه صفائی دارد !!!!
  • م ل اراکی ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    باسلام. تا زمانیکه تولید ما فاقد یک سبک مدیریتی مدون است هیچ گرهی از مشکلات ما در دراز مدت حل نمیشود. مدیران در چین، ژاپن و غرب دست کم یک سبک مدیریتی جدید را در سال مطالعه میکنند و از آن در محل کار خود استفاده میکنند. کدام مدیر ایرانی خاضر است وقت بگذارد و اینکار را انجام دهد. ۵۵ سال پیش سبک مدیریت تایلوری از اروپای غربی به کشور وارد شد. حتی این روش هم در ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بخاطر پارتی بازی و فساد اجراء نشد. ما فقط عادت کرده ام که بخاطر فرار از واقعیت ها و وارد نشدن در رقابت و حفظ منافع کوتاه مدت جلوی ورود کالای مورد نیاز خارجی به کشور را بگیریم. بایین بودن بهره وری ، مرغوبیت بد خیلی از کالاهای تولید داخل ، احترام نگذاشتن به مشتری و گران بودن کالای داخلی بخاطر ترس از وارد شدن در رقابت با کالای خارجیست.
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    40 سال در تسخیر خودروهای انگلیسی و فرانسوی پیکان و پژو و رنو بود........40 سال هم در تسخیر چین و هند و ترکیه و در آینده نزدیک امارات و..باشه...مگه چیه؟؟ درود بر نفت و گاز و معادن .....و خام فروشی......
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    مگه چیه؟؟ چرا از ماشینهای فرانسوی که قراره طبق توافقات جنو بعد از این در جاده ها خواهند بود چیزی گفته نمیشود ؟
  • مهرداد ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    با خودروهای چینی کاملاً مخالفم ولی توی این شرایط دمشون گرم چون حاضرن تو ایران ریسک سرمایه گذاری رو بپذیرند و کاری که دولت نمیتونه واسه ایجاد اشتغال انجام بده حداقل با مونتاژ کاری رو این چینی ها انجام میدن و بصورت مستقیم و غیرمستقیم واسه خیلی ها شغل درست میکنن
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    اخه الان که سایپا هم شریک شده و خودروی چینی تولید میکنه!!!!!!!!!!ضمنا اگر نگاهی به قطعات ماشین های به اصطلاح تولید داخلی بفرمایید متوجه میشید که بیشترقطعات چینی هستند.حالا چه چیزی رو منع میکنید؟؟؟؟؟سال تولید ملی!!!!!!
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    بزرگترین بازار کالای غیر نفتی ما در سال 92 کشور چین بوده اینقدر بدون فکر نظر ندین
  • عزت ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 0
    خودروی چینی نسبت به کره ای و ژاپنی و اروپایی بی کیفیته ولی از خودروی ایرانی بهتره. راه مقابله با چین این نیست که نداریم بیاد یا باید کیفیت ببریم بالا یا اجازه بدیم با کیفییتا وارد بازار شن و رقابت....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس